E-Commerce Training

Informations

​​​​LE E-COMMERCE, UN GRAND POTENTIEL INSUFFISAMMENT EXPLOITÉ

En Suisse, les entreprises se profilent peu sur Internet pour développer leurs ventes en ligne, alors même que les opportunités du e-Commerce sont aujourd’hui démontrées. Avec un volume en croissance de 9,1 milliards de CHF par an, le marché suisse en ligne est extrêmement attractif car il bénéficie du consommateur le plus dépensier en Europe (env. CHF 2000.- personne /an). Cependant, un tiers de ces dépenses sont effectuées à l’étranger. Cela s’explique notamment par l’insuffisance de l’offre en Suisse et une offre étrangère très facilement accessible. En résumé, la concurrence s’intensifie et la réponse des entreprises suisses n’est pas suffisamment développée.

VOUS SOUHAITEZ DÉVELOPPER VOS ACTIVITÉS E-COMMERCE?

Les dernières études et analyses du marché montrent que les principaux freins pour les entreprises sont la pénurie de compétences et la méconnaissance des enjeux stratégiques pour l’entreprise. Pour répondre à ces défis, la Haute école de gestion de Fribourg (HEG-FR) et NetComm Suisse (Association Suisse pour l’e-Commerce) se sont associés pour mettre sur pied cette formation en 12 modules. Vous êtes actif dans une PME qui souhaite démarrer une activité e-Commerce? Ou devenir plus performante dans ses activités e-Commerce? Vous êtes un responsable marketing ou des ventes, ou un spécialiste IT qui souhaite comprendre les enjeux liés au e-Commerce? Cette formation est pour vous.

POUR LES ENTREPRENEURS ET PROFESSIONNELS DE LA VENTE ET DU MARKETING

La formation réunit une vingtaine d’intervenants d’entreprises suisses actives dans l’e-Commerce: marques et prestataires se relaient au fil des modules pour couvrir les questions pratiques et opérationnelles, tout comme les aspects conceptuels. La pédagogie choisie permet aux participants de traduire immédiatement leurs nouvelles connaissances dans leur pratique professionnelle. La plateforme d’échange et de réseautage offerte par cette formation et par l’Association NetComm Suisse est une source complémentaire d’enseignements et d’accès aux bonnes pratiques.

 OBJECTIFS


> Donner un cadre stratégique au canal e-Commerce au sein de l’entreprise
> Évaluer les facteurs critiques de succès pour un projet e-Commerce
> Mettre en évidence autant les aspects organisationnels que technologiques de la vente en ligne
> Apprendre à gérer efficacement toute la chaîne, des fournisseurs aux clients
> Identifier et analyser les principales opportunités du marketing en ligne
> Récolter et interpréter des données sur les ventes et les performances de la communication

AGENDA


 23 août 2018 au 6 décembre 2018


INFORMATIONS PRATIQUES


> Prix: CHF 3’600 (Les diplômés HEG Fribourg et les membres de NetComm Suisse Association bénéficient d’un rabais de 10%)
> Dates et délai d’inscription 2018: l’agenda définitif est à confirmer; le délai d’inscription est fixé au 20 juin 2018
> Nombre de places: limité à 25 places

> Langues: Principalement en français. Certaines présentations seront faites en anglais si les intervenants ne maîtrisent pas le français. 
   Les participants peuvent s’exprimer en français ou en anglais.

> Lieu de formation: Haute école de gestion à Fribourg / Chemin Du Musée 4, 1700 Fribourg

 

Partenariats

Bilan_Logo.jpg    

http://www.bilan.ch/bourse-ecommerce

 

NetComm_Logo.jpg
http://www.netcommsuisse.ch/ 

Ouvrir

Agenda

L’excellent retour des participants à la volée 2017 nous encourage à conserver les intervenants de qualité qui ont animé notre formation. Dans un souci d’évolution, nous travaillons encore sur l’agenda 2018: quelques nouveautés et rocades nous permettront de mieux répondre aux attentes exprimées par les participants. 

23 août 2018 : Introduction à l’e-Commerce, données et perspectives
30 août 2018 : Business model pour l’e-Commerce
13 septembre 2018 : Du business model à l’architecture système
20 septembre 2018 : e-Commerce dématérialisé: l’info-commerce
27 septembre 2018 : Moyens de paiement pour l’e-Commerce
4 octobre 2018 : La logistique de l’e-Commerce
11 octobre 2018 : Promouvoir son site – Marketing digital & promotions sur les réseaux sociaux
8 novembre 2018 : Expérience multichannel et parcours client
15 novembre 2018 : Monitorer – les indicateurs-clés du site d’e-Commerce
22 novembre 2018 : ERP & Service après-vente
29 novembre 2018 : Aspects financiers liés à l’e-Commerce international
6 décembre 2018 : La perspective légale et la sécurité en ligne

Fermer

Intervenants

sous réserve de modifications


Rico Baldegger                                                                                                               

E_commerce_Intervenant_Rico_Baldegger.jpgAs a professor of Management and Entrepreneurship at the School of Management Fribourg, Rico J. Baldegger acts as academic coordinator of the Master in Entrepreneurship. He graduated from the University of St Gallen and obtained his doctorate from the University of Fribourg. He is the author of numerous publications on entrepreneurship, internationalization of SMEs and the reorganization of family businesses. Moreover, he is a serial entrepreneur, as is demonstrated by the many companies he created.

 

 

 

 

Peter Erni                                                                                                                       E_commerce_Intervenant_Peter_Erni.png

Online communication nerd, Social Media lobbyist & strategist | Fields of interest: #InboundMarketing #SocialMediaMarketing #ContentMarketing #InfluencerMarketing #EmailMarketing #Storytelling #Project Management #Gamification #SocialCRM #Blogging

  

 



Guillaume Paud Chnöbu.jpg

Great believer in the value of dot brand, Guillaume co-founded dot stories in 2015. With a combined know-how in marketing, domain names, and change management, dot stories’ objective is to make dot brand simple and to support the brands engage in that revolution.

Before creating dot stories, Guillaume ran the application and strategy for 14 Top Level Domains, out of which 10 “dot brand”. He acted as Director for Digital Projects at Richemont, where he has been instrumental in the digital transformation, designing and implementing the first e-commerce platforms, e-CRM, social media and e-retail solutions for over 10 years.

Guillaume earned his degree in Engineering from Ecole Centrale de Paris in 1993. He then worked as civil engineer, where he implemented sensor based intelligent construction sites as early as 1996, and since then has always been passionate about disruptive innovation.

He loves running Marathons as well as going skiing with his two children. Furthermore, Guillaume is a regular contributor to the Geneva Management School Master in Luxury, as well as at CREA and with HEAD, creative and design schools.


Laurent Garetgaret.jpg

Laurent Garet was named CEO of La Redoute Switzerland SA in June 2013.

Before that, he spent most of his career within the Kering Group, holding important positions in Operations, Marketing, Organization, Product, Business development, in 3 different countries: Italy, UK, and France. These experiences led him to take on a CEO role, first in Spain  between 2008 and 2013, and then in Switzerland. His current challenge is to position laredoute.ch as the unique online apparel and decoration offer, with products exclusively designed in France, as part of a new ambitious business plan for La Redoute in Europe.

Laurent speaks French (native), English, Italian and Spanish, and has some basic knowledge in German. He holds a Master Degree in Business Administration from EDHEC Grande Ecole, and is a French Foreign Trade Counsellor.


Manuela Karam-Feuz      ​                                                                                           Ecommerce_training_Intervenant_Manuela_Karam-Feuz.jpg

Manuela Karam-Feuz is an E-Commerce partner manager for SIX Payment Service. SIX is Switzerland’s leader in payment processing and offers the most secure, stable financial technology providers available. SIX is the ideal partner of choice for businesses of all types and sizes who expect rapid, user-friendly cashless solutions to deliver a better customer experience.
Manuela has worked with big brands, web agencies and banks on various projects related to e-commerce and e-payment. For SIX, it is all about chances and success; not only because of the revenue growth outlook but also because it allows merchants to explore new ways to bond with their customers.
After a Masters in Linguistics and History, Manuela Karam-Feuz has pursued her education in economics and project management.

 

Philippe Lucet           
                                                                                                      E_commerce_Intervenant_Philippe_Lucet.jpg
"Philippe Lucet is Vice-President and General Counsel R&D and IP for Nestlé, responsible for legal matters relating to Trademarks,Digital/e-Commerce, Designs and Patents, as well as Legal R&D and Health Science. Prior to joining Nestlé, Philippe was Lead Counsel at Richemont, the global luxury group, and an attorney-at-law in private practice in Paris and New York, specializing in corporate, innovation, IP/IT, digital, media and telecommunications. He has a strong experience in legal and regulatory matters relating to digital and e-commerce”.

 



Claudia Patocchi                                                                                                    

Ecommerce_training_Intervenant_Claudia_Patocchi.jpg

Claudia Patocchi is Team Leader of the Product Management for International Business Solutions at Swiss Post in Berne. In this function she is also a specialist for world-wide distance selling solutions for e-commerce customers in Switzerland. She started her carrier in the product management of B2C solutions and within the partner management of alternative distribution solutions, which allowed her to gain many years of experience in the distance selling area. Ms. Patocchi graduated in Business Administration at the University of Cologne and also studied International Management at the Haute Ecole de Commerce (HEC) in Paris.

 

 


Carlo Terreni                                                                                                                   E_commerce_Intervenant_Carlo_Terreni.jpg

Carlo Terreni is co-founder and board member of NetComm Suisse Association. Since August 2012, he is head of  the NetComm Suisse Observatory and he works with passion and determination towards the establishment of a permanent e-commerce observatory, in collaboration with PostFinance and Accenture. His goal is to supply free strategic quantitative data on electronic commerce to the Swiss e-commerce community, in order to help decision makers to exploit the potential of the Swiss and European online market. Carlo has been working as a digital consultant and account manager for Tinext SA, a leading web Agency in Ticino, since 2010. He has provided consultancy services for companies such as Cornèrcard, Sanofi, AET, Bally, Diamond, Artsana, Royal Caribbean, etc. He holds two Master Degrees in marketing and sales from Copenhagen Business School and Bocconi University and he obtained his High School Diploma at Lasswade High School in Scotland. 


Alexandre Wehrlin                                                                                                         

E_commerce_Intervenant_Alexandre_Wehrlin.jpg

Alexandre Wehrlin is a Swiss-Australian who studied and grew up in Geneva. He started his career at Sita, a telecommunication company and later joined DFS Trading Ltd, a member of luxury group LVMH, where he worked five years as a Business Analyst. During this time he carried out several international projects notably in Miami and in Singapore, conducting IS integration and training. In 2004, he joined the Communications Department at Piaget, where he was in charge of budgeting, internet and films. In 2007, he was appointed E-Business Manager and dedicated his time to the launch of several e-commerce platforms in the US, Europe, Japan and lately China. He also conducted the internalization of contact-centers for the brand. He oversees the development of websites, the digital media, social networks, and back-office services and also participates in the brand’s communication launches. In parallel, Alex is also a lecturer at the Geneva University for the e-business and communication master.

 

​ 

Gael Hurlimann.jpg
Gaël Hurlimann

Gaël Hurlimann, 41 ans, a étudié les sciences politiques à l'Université de Lausanne. Il est depuis février 2015 rédacteur en chef du numérique pour Le Temps et L’Hebdo, en charge de mener la transformation digitale des deux titres. Il a auparavant géré la présence en ligne du CICR de 2012 à 2015. De 2006 à 2012, il était responsable du site d’information de la  Radio Télévision Suisse.  Parallèlement à son activité professionnelle, il a été chargé de plusieurs cours de journalisme multimédia au Département des sciences de la communication et des médias de l’Université de Fribourg.

 Dino Auciello.jpg

Dino Auciello

Vice editor in chief, Dino Auciello is responsible for all digital projects for Bilan.


 

Fermer

Pressespiegel

Le Journal du Jura, 20.01.2016
Des opportunités, peu de compétences 160120_leJournalJura.pdf.pdf

Le Quotidien de la Côte, 20.01.2016
Le défi du supermarché en ligne 160120_laCote.pdf.pdf

La Liberté, 20.01.2016
Des opportunités mais peu de compétences 160120_laLiberte.pdf.pdf

Le Nouvelliste, 20.01.2016
Le défi du supermarché en ligne 160120_leNouvelliste.pdf.pdf

L'express, 20.01.2016
Le défi du supermarché en ligne 160120_lExpress.pdf.pdf

L'impartial, 20.01.2016
Des opportunités, peu de compétences 160120_lImpartial.pdf.pdf

Cominmag, 01.03.2016
HEG-FR lance une formation en e-commerce Actualité - HEG-FR lance une formation en e-commerce - Cominmag.pdf.pdf

L'Agefi, 07.03.2016
HEG FR - NETCOMM: offre de formation dans I'e- commerce Lagefi.pdf.pdf

Le Matin dimanche, 20.03.2016
Le suisse est champion de l'e-commerce Le_matin_dimanche-1.pdf.pdf

ICT journal, 02.03.2016
La HEG Fribourg lance une formation continue en e-commerce La HEG Fribourg lance une formation continue en e-commerce - ICTjournal.pdf.pdf

Fermer

Fermer

Fermer

​KONTAKT

Sekretariat Weiterbildung
Hochschule für Wirtschaft  Freiburg
Ch. du Musée 4
CH-1700 Fribourg
 
T: +41 26 429 63 93
F: +41 26 429 63 75

DATEN

Kurs : 23. August bis 6. Dezember2018
Anmeldeschluss : 20. Juni 2018

Einschreibung
 
Anmeldeformular.pdf
 
Haute école de gestion | Ch. du Musée 4 | 1700 Fribourg | T : +41 26 429 63 70 | F : +41 26 429 63 75 | heg-fr@hefr.ch | www.heg-fr.ch
© copyright 2014 | design by ASPHALTE-DESIGN